Olomouc jako magnet

15.03.2023

Podle jednoho z největších cestovatelských portálů Booking.com se v Olomouc v současnosti zařadila mezi TOP 10 nejvíce trendy turistických destinací světa. Město se tak neocitlo ve skupině nějakých "béček", o kterých se ze seznamu dozvíte poprvé v životě. Spolu s Olomoucí jsou na seznamu třeba brazilské Sao Paolo, americké Santa Fe, australský Hobart či severoitalské Bolzano, všechno města s pevným místem na mapě světa, známá každému, kdo je jen trochu poznamenaný zeměpisnými znalostmi a všeobecným přehledem. V těchto městech má tedy turistický ruch progresivní tendenci, jsou v hledáčku zájemců o cestování, poznávání, aktivní volný čas či "globetrotterů" z oblasti byznysu nebo vědy. Turismus jakožto průmyslové odvětví může hrát důležitou roli v hospodářském rozvoji měst a stát se jedním z jeho důležitým motorem. To platí zejména v době, kdy prožitky a "leisure" jsou stejně důležitým obchodním artiklem jako suroviny, výrobky či duševní vlastnictví.

Cesta Olomouce mezi nejvíce trendy destinace světa nezačala náhodně. První vlaštovkou bylo uvedení hanácké metropole mezi skrytými perlami Evropy nakladatelstvím Lonely Planet před více než deseti lety. Našli se tací, kteří se této iniciační události vysmívali. Nedošlo k ní však v žádném případě náhodou, nějakým objevem atraktivity historického dědictví města zahraničními odborníky a znalci. Předcházet muselo naopak cílené otevření dveří soukromému byznysu do města v oblasti rozvoje turistické infrastruktury. Právě proto na začátku minulé dekády předtím v Olomouci otevírají své pobočky první mezinárodní řetězcové hotely, příprava těchto investic se odehrávala v synergii s městem, které podporovalo vznikající příležitost marketingovou kampaní zaměřenou na propagaci Olomouce jako turistické destinace. Bylo zřejmé, že ve světě online komunikace, digitálního marketingu a obchodu není jiné cesty na využití potenciálu Olomouce v oblasti turismu. I sebevětší perla, o které se neví a která není zapojena do mechanismů destinačního byznysu nemá šanci.

Turismus jakožto průmyslové odvětví může hrát důležitou roli v hospodářském rozvoji měst a stát se jedním z jeho důležitým motorem.

Dělá mi radost, že tato cesta dále pokračuje a křivka procesu turistického boomu v Olomouci má vzrůstající trajektorii. Plně se projevil multiplikační efekt, kdy vznik hotelových kapacit v mezinárodním standardu provázel i postupný vzrůst např. olomoucké gastronomie. Město má dnes pevné místo na mapě znalců dobrého jídla, jeho restaurace jsou celorepublikově i mezinárodně vyhledávané, vaří zde progresivní kuchaři i legendy české gastronomické scény. Trochu mě mrzí, že politické reprezentace nepokračovaly ve snaze obohatit olomoucký kulturní akce o účast špičkových mezinárodních hvězd, kulisa olomouckého historického jádra pro takové aktivity poskytuje ideální zázemí, je to však mravenčí práce, zejména se sháněním sponzorského pokryti k zajištění únosné úrovně vstupného.

Cítím však při této příležitosti potřebu připomenout to hlavní, co je podmínkou toho, aby se Olomouc stala skutečně špičkovou mezinárodní destinací i z hlediska ekonomického přínosu.  Je to hlavní komparativní výhoda města, to, co z něj dělá produkt, který se dobře prodává. Olomouc počtem obyvatel nemůže konkurovat světovým metropolím, nezadá si však s mnohem většími městy v bohatství kulturního a společenského života, je malým velkoměstem bez negativních projevů turistického šílenství. Pamatujme na to při diskusích o budoucnosti např. Moravského divadla či filharmonie. A propos, proč vlastně chystaný koncert slavného Bruce Dickinsona v Olomouci doprovází nikoliv domácí, ale zlínská filharmonie?