Dva roky prázdnin aneb Verne a dnešek
Starý dobrý
Jules Verne rád vystavoval své hrdiny extrémním situacím. V Tajuplném
ostrově skupinka přátel z kruhů armády Unie dokázala přežít na opuštěném
ostrově a vybudovat si tam civilizované životní podmínky díky
neviditelnému, leč o to většímu bohatství: encyklopedickému mozku
jejich vůdce Cyruse Smithe. Civilizaci lze vybudovat vždy znovu,
uchováme-li vědění, tak lze shrnout poselství tohoto románu. Dva roky
prázdnin stráví pro změnu skupina chlapců na ostrově Hanover, přežít
dokáží díky síle kolektivu a kamarádství, spolupráci, která jim umožní
porazit i piráty. Vědění a sociální kontakt, dva faktory, které umožňují
důstojné a civilizované přežití i za extrémních podmínek.
Minulé generace věděli, že pracovat a chodit do školy se musí dokonce i za války, v časech sebekomplikovanějších.
Naše děti zažívají už skoro rok (nakrátko přerušených) prázdnin, nezpůsobil je však ani let balónem ve vichřici nad Pacifikem, ani loď utržená v novozélandském přístavu a smýkající se v mořské bouři. Na rok prázdnin je poslala vládní opatření v souvislosti s koronavirem, jehož nebezpečnost jistě nelze podceňovat. Nezažívají ale romantickou robinsonádu, ostrovem je jim vlastní domácnost, často s ponorkovou nemocí. Jaké poselství tento rok prázdnin přinese? V tomto případě je výklad dvojí. Jedno poselství je to, které dětem vysílá generace, která o těchto mimořádných prázdninách rozhodla. Minulé generace věděli, že pracovat a chodit do školy se musí dokonce i za války, v časech sebekomplikovanějších. Dodnes jako na strašlivou zrůdnost vzpomínáme na nacistické uzavření českých vysokých škol. Dnes jsou poměry jiné, jde-li o zdraví, může se nepracovat, obživu zajistí státní podpora, vzdělání on-line výuka. Je možné se na rok odříznout od své generační komunity, vždyť zdraví je to hlavní. Co na tom, že pro vliv otevření škol na rychlost šíření nákazy nejsou důkazy, co na tom, že se paralelně dělá jen velmi málo pro ochranu seniorů, skupiny nejohroženější případným kontaktem s nákazou u mládeže.
Kvalita on-line výuky je velmi kolísavá, školy se špičkově propracovaným systémem, nahrazujícím takřka plnohodnotně prezenční studium jsou výjimkou. Důsledky vzdělávacího výpadku začínají být na dětech patrné. Totéž platí i o psychologickém experimentu podivného života v izolovaném domácím skleníku bez plnohodnotného sociálního kontaktu. Obávám se, že druhé poselství tohoto experimentu budeme schopni v plné míře vyhodnotit až s odstupem. Ve verneovkách byly jako principy uchování civilizace definovány vzdělanost a plnohodnotný mezilidský kontakt. S oběma těmito principy si dnes zahráváme ve jménu zdraví. Dělejme v nejbližších dnech vše pro to, aby tento hazardérský experiment skončil.